Inmiddels Overleden

Inmiddels Overleden

Ergens in de weken voor kerst krijg ik altijd een heel specifiek, gek gevoel. Het zegt ongeveer: “Je zou best eens 0.05% van je inkomen kunnen afstaan aan anderen.” Nou is er de laatste jaren iets raars gebeurd met goede doelen. Ik kan maar één moment aanwijzen, waarop het mis moet zijn gegaan. Sylvie van der Vaart kreeg kanker.
Ze ging niet dood, maar werd ambassadrice van Pink Ribbon. Goede doelen zouden nooit meer hetzelfde zijn. Vroeger had een goed doel een a2-poster in de Wereldwinkel, met een ziek kindje met een gironummer op zijn scheurbuik. Er werd gerekend op de goedheid van de mens. Die zal wel tegengevallen zijn.
Een goed doel heeft nu een ambassadrice, een lekker wijf dus, en een live “bewustwordingsgala”. Goede dingen doen is hip. Fairtrade? Sexy. Duurzame designflesjes? Sexy. Goede doelen willen zoals gewone merken zijn, terwijl gewone merken lekker tegen de goede doelen aanleunen. Begrijpelijk, want het werkt.
Magazines, crèmes, speldjes. Een Ballenbal voor teelbalkanker? De Hartvervetting-Bounty, gebakken in reuzel, 20% van de opbrengst aan de Hartstichting? Iedereen mag met alle middelen concurreren, en je kunt er niets van vinden – de bedoelingen zijn immers goed. Maar in welke mate je helpt, en waarom, is me niet meer duidelijk. Een goed doel kiezen leek altijd een luxeprobleem met verantwoordelijkheid. Wie ga ik helpen, wie gaat er verrekken? Nu wordt er gestreden om dezelfde emoties waarmee ik doelloos consumeer.
Van de week werd ik ineens aangestaard door een heel gewone man, met onder zijn portret: “Ik ben inmiddels overleden.” Verdorven als ik ben, ging ik na of hij wel écht dood was. Ja dus. De mensen in die campagne hebben voor hun overlijden zélf die woorden ingesproken voor de radio.
Ik las: “De Stichting ALS heeft bewust gekozen voor deze confronterende campagne, omdat de concurrentie groot is.”
Misschien waren alle trucs uit de marketingbijbel op. Het enige dat nu nog helpt, zijn foto’s van échte doden.

( Dit was een productie voor Folia Magazine )

Advertenties

3 gedachtes over “Inmiddels Overleden

  1. Sterke reclameposters zijn dat inderdaad. En inderdaad jammer dat steeds meer goede doelen zich gaan profileren als een merk. Ik snap en zie wel waar het vandaan komt. Maar goede doelen en zijn goede doelen en dat hele gala eromheen hoeft nou ook weer niet.

    Vond het mooi toen ik een keer mocht presenteren op een kleinschalig evenement met max.200 man dat de meest onzinnige dingen werden verkocht. Van plectrums tot Afrikaanse spelkaarten. Zo hebben we met dat kleine aantal mensen 1700 euro voor een goed doel opgehaald. Mooie dingen.

  2. Een ramp wat zich op dat moment afspeelde in Afrika. Weet alleen even niet meer wat. Maar het was een fijne muzikale en liefdevolle middag. Chill, dat soort dingen. 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s